SEO og linkbuilding er en omfattende disciplin, og Google har mere end 200 ranking faktorer, de vurderer og indekserer din hjemmeside ud fra.
I videoen forklarer Mohammad Dadkhah, hvordan Google fungerer, hvad der skal til for at opnå en topplacering og ikke mindst hvilke aspekter af SEO, du skal fokusere på i 2018.
Se videoen, og genlæs teksten nedenfor, hvis du vil have det hele godt ind under huden.
To sider as samme sag: Onsite SEO og Offsite SEO
Helt grundlæggende er der to forskellige sider af SEO: Onsite SEO og Offsite SEO. Vi tager et kig på begge aspekter, så du ved præcis, hvad det handler om.
Onsite SEO
Onsite SEO er alt det, der foregår på din egen hjemmeside, hvilket som udgangspunkt kan inddeles i to kategorier: Indhold og teknik.
Vigtigheden af værdifuldt indhold kender du måske allerede; teksterne skal være relevante, du skal huske title, metabeskrivelse og tags, dine billeder skal optimeres, have billedbeskrivelser, tags, etc. Det er her, de fleste SEO eksperter sætter ind.
Men dét de færreste ved noget om – og der hvor mange eksperter kommer til kort – det er på den tekniske front. Og det er en skam, for den tekniske del fylder enormt meget, og det bliver kun mere og mere vigtigt fremadrettet.
Men hvad er teknik, når det kommer til SEO? Teknik handler om 3 ting:
SSL certifikat – er din forbindelse sikker? Du kan tjekke det ved at se, om der er et “https” i din URL – er der det, så har du et SSL certifikat.
Hastighed – hvor lang tid tager det at loade din hjemmeside? På computeren men i særdeleshed også på mobilen. Google prioriterer mobiltelefonen mere og mere, og din hjemmeside skal kunne loade på under 2 sekunder på en 3-forbindelse.
Struktureret data – et mere kompliceret aspekt af teknisk SEO, der blandt andet fortæller Google, hvad din hjemmeside handler om. Er det et firma, en artikel, en video, et produkt etc. – og det handler ikke om søgeord. Forklaringen skal implementeres i selve koden på din hjemmeside: Jo mere du kan forklare her, des nemmere bliver det for Google at indeksere siden korrekt.
Når du har styr på din onsite SEO, crawler Google din hjemmeside, indekserer den og giver dig en placering. Måske på side 3. Men hvad skal du på side 3, når 95 % af alle søgninger på Google, ender på side 1? Det er her, offsite SEO kommer ind i billedet.
Offsite SEO
Offsite SEO er alt det, der sker ude på nettet, som omhandler din hjemmeside. Der findes ingen fast formular for, hvordan man griber det an, men faktum er, at offsite SEO er ekstremt vigtigt, hvis du vil til tops på Google. Og det handler om links – backlinks – en form for stemmer, andre hjemmesider giver til din hjemmeside.
Backlinks fylder rigtig meget i forhold til Google’s algoritme, og de vægter ikke kun volumen, men også også autoritet og relevans.
Volumen: Man kan fristes til at tænke: jo flere links, des bedre placering. Men så enkelt er det ikke. Volumen er vigtigt, men har du 100 links fra vietnamesiske hjemmesider baseret på spam, så gør de mere skade end gavn i forhold til din indeksering. Autoritet er altafgørende.
Autoritet: Det handler om at få gode, stærke links fra hjemmesider med høj autoritet. Et link fra TV2 er eksempelvis langt mere værd end 100 links fra førnævnte vietnamesiske hjemmesider.
Relevans: Den sidste faktor, Google vurderer links ud fra, er relevans. Stammer linket fra en hjemmeside med indhold, der omhandler det samme som din? Er du maler, vil et link fra Malerforbundet fx vægte højt, mens et link fra en vietnamesisk fiskehandler er knap så værdifuldt.
Bliv klogere på linkbuilding
Rigtig mange SEO eksperter diskuterer, hvilke af de tre former for links, der vægter mest for Google; volumen, relevans eller autoritet. Det kommer Mohammad Dadkhah ind på i den næste video, og du kan med fordel tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvis du vil have besked, så snart den er klar.