Ryger dine annoncekroner ned i et sort hul uden resultater? Vi guider dig gennem konceptet “remarketing,” så du får mere salg for dine penge.
Remarketing – har du hørt det før? Måske under navnet retargeting? Same same. Og lad os sige det med det samme: Hvis du ikke allerede er i gang med remarketing, så skal du ud af starthullerne nu! Hvis du er begyndt, skal du måske overveje fordelingsnøglen i dit marketingsbudget.
Mohammad Dadkhah forklarer konceptet i videoen her. Kig med eller genlæs det hele nedenfor.
Vi lægger ud med et eksempel: Du er ny webshopejer, din hjemmeside er endelig færdig og du er godt i gang med Facebookannoncer og/eller Google Adwords. Måske endda radio og TV. Du har sat mange penge af til markedsføring. Du vil godt fra start, ha’ fat i nogle kunder… men det virker bare ikke helt så godt, som du havde håbet. Der kommer lidt kunder forbi, nogle af dem køber endda lidt. Meen… i forhold til dit budget er konverteringsgraden simpelthen for lille. Du sidder med en følelse af, at der ikke sker nok, at kunderne ikke køber noget. Og det er der faktisk en helt specifik årsag til! Du følger ikke godt nok op på de kunder, der kommer ind på din hjemmeside.
Det problem er der til gengæld en helt specifik løsning på: Remarketing.
Remarketing – hvad, hvorfor og hvordan
Måske har du hørt om remarketing før, men du får lige en forklaring for god ordens skyld. Princippet i remarketing er, at du opfanger cookies fra de computere (læs; mulige kunder), der har været forbi din hjemmeside. Samler dem på en liste og fodrer Google med den. Du siger simpelthen til Google: Hey, de her mennesker har været forbi min hjemmeside, og dem vil jeg gerne følge ude på nettet.
Eksempel: En fyr har set din første annonce og været inde på din side. Han køber ikke noget, kigger sig bare lidt omkring og smutter så videre ud på nettet. Hvis du IKKE kører remarketing, så har du sandsynligvis mistet ham. Du har brugt skræmmende mange annoncekroner på at få ham ind på din side, og så slipper du ham igen. No way, Jose! Du skal følge ham, kontinuerligt vise ham dine annoncer gennem Google og Facebook, så han til sidst ikke kan undvære lige præcis dit produkt og derfor konverterer – altså køber.
Dét er remarketing.
Og hvordan gør du så? Du bruger selvfølgelig Google. Gennem det man kalder GDN (Google Display Network). Og det bedste: du betaler kun per klik. Det er altså gratis eksponering, så længe kunden ikke klikker. Men ja… nu annoncerer du selvfølgelig ikke, for IKKE at få klik (og salg) på din side. Derfor er det vigtigt, at du laver nogle fede remarketingskampagner, der sidder lige i skabet. Ikke noget med standardannoncer, så du spilder dine penge igen!
Fordeling af dit markedsføringsbudget
Når det kommer til remarketing, så er der én ting, du skal være virkelig opmærksom på: fordelingsnøglen i dit markedsføringsbudget. Rigtig mange virksomheder har en helt skæv fordeling ift. de penge, der bliver postet i annoncer.
Vores bud er, at de fleste bruger ca. 90% af budgettet på de første annoncer – altså på at trække kunderne ind til siden. Og selvfølgelig er det et vigtigt mål, men når det er sagt, så er det mindst lige så vigtigt, at få kunden til at købe. Spørger du os, bør fordelingsnøglen nærmere hedde 50/50. Brug lige så mange penge på remarketing, som du gør på at lokke kunderne til.
Du vil hurtigt opleve, at du får mere ud af din nuværende trafik. Og ikke mindst at du får en højere konverteringsgrad på fremadrettet trafik. Google har tidligere meldt ud, at remarketing kan løfte din konvertingsgrad med op til 25%.
Så kort sagt: Kom i gang med remarketing.
Hvis du allerede er i gang, så gå dit budget efter i sømmene. Du bruger mange annoncekroner på at få kunderne ind på din side i første omgang, så du skal ikke slippe dem igen.
Vil du have den hemmelige formular til at lave fede og effektive remarketingkampagner, så abonner på Mohammad Dadkhahs videoer lige her. Og du må meget gerne like og dele – det gør os så glade!