Der er én klassisk fejl, som rigtig mange than, no de laver remarketingkampagner – og det koster!
I sidste indlæg gik vi i dybden med vigtigheden af remarketing, og hvordan du kan påvirke dit salg ved at bruge metoden. Har du ikke set indlægget, kan du finde det her – ellers er det bare om at kigge med nedenfor, hvor Mohammad Dadkhah guider dig udenom den fejl, som stort set alle begår.
Avanceret – men virkningsfuld – remarketing
Hvis du ikke er skarp på teknikken, kan denne måde at køre remarketing på virke kompliceret. Men giv det en chance. Det er alle pengene værd! Tager du rådet ind, vil du se en markant stigning i dit salg.
Hele essensen af remarketing er, at du følger de kunder, der har været forbi din hjemmeside med bannerannoncer – uanset hvor på nettet de bevæger sig hen. Problemet er bare, at mange af dem aldrig vender tilbage og køber dit produkt. De konverterer ikke. Og nu skal du høre hvorfor.
Samme budskab igen og igen!
Ja, overskriften siger det hele. Du kører med samme budskab om og om igen.Du følger din potentielle kunde herfra og til verdens ende med den samme annonce. Den du givetvis har fået produceret med møje og besvær eller i dyre domme. Og kunden bliver mere og mere irriteret!
Forestil dig, at jeg ville sælge dig en tusch. Jeg går hen til dig, viser dig tuschen og siger: hey, vil du købe denne her tusch? Du takker pænt nej, men 5 minutter senere står jeg der igen og siger: hey, vil du købe denne her tusch? Du siger stadig nej, men 5 minutter senere hører du: hey, vil du købe denne her tusch? Du er så småt ved at blive aggressiv, men 5 minutter senere står jeg der gudhjælpemig igen! Og sådan fortsætter det. På et eller andet tidspunkt tænker du nok: Fat det nu, din idiot – jeg vil ikke købe den tusch!
Og præcis sådan tænker din potentielle kunde også, hvis du komme med det samme budskab igen og igen.
Hvad gør du så i stedet?
Lad os fortsætte ud af samme eksempel. Jeg har mødt dig første gang, spurgt om du vil købe min tusch, og du har sagt nej. Anden gang ændrer jeg salgstalen og siger i stedet: okay, hvad med at købe denne her tusch, det er en virkelig fed tusch, du kan se den virker, den opfylder dit behov – hvorfor ikke købe den? Du siger stadig nej, men er måske alligevel ved at blive lidt tændt. Tredje gang siger jeg: okay, hvis du køber denne her tusch lige nu, får du 15% rabat – hvad siger du så?
Har du fanget pointen?
Du skal ændre din tilgang til kunden. Du skal have flere forskellige budskaber ud. Og en ting mere: Du er nødt til at gøre noget ved den side, du sender kunden ind på. Din landingsside.
Landingssiden er alfa og омега
Vi forestiller os, at du sælger cykler. Du har en underside, der hedder .dk/herrecykler, og her ønsker du at fange potentielle kunder og få dem til at købe. Ikke børnecykler, ikke damecykler. Det er dine herrecykler, du har fokus på. Google Analytics giver dig faktisk denne mulighed. Muligheden for at lave en audience liste, hvor du siger, at du kun vil have de cookies, der rent faktisk har været inde at kigge på herrecyklerne. Og nu skal du så høre. Hvis du har en statisk remarketingkampagne, hvor der står Alt i cykler, bedst i priser, så rammer du IKKE din specifikke målgruppe.
Har du i stedet en kampagne, der rent faktisk handler om herrecykler, så taler du direkte til den person, der har kigget på din underside. Hallo! Nu begynder det at ligne noget. Forestil dig så, at du i første omgang har fået ham ind på siden via Google Adwords, Facebook, etc. Han køber ingenting. Pis! Men du følger ham med en skarp remarketingkampagne. En annonce han rent faktisk klikker på. Han giver dig en chance til! Og så sender du ham til den akkurat samme side, som han afviste at købe sin cykel på i første omgang. Hvad tror du, der sker? Han køber sandsynligvis stadig ingenting.
Du skal have en ny landingsside. En målrettet og megafed landingsside, hvor alt det omkringliggende er fjernet. Her handler det udelukkende om herrecykler, siden er fyldt med call to action, og den indeholder måske endda en rabatkode. Det er et avanceret set up, men det virker! Du vil se din konverteringsprocent stige – og det kan mærkes på bundlinjen!
Vær klar i spyttet
Glem søgeord for en tid, og fokuser på kunden. Husk, at det er mennesker, der er inde på din hjemmeside. Ikke robotter. Du skal tale til dem, og du skal have et klart budskab. Vær proaktiv og kreativ. Udnyt de muligheder remarketing giver dig!
Og husk så at abonnere på min YouTube-kanal, så du kan få flere guldkorn direkte i indbakken.